Pałacowa kamienica z musztardową
elewacją powstała prawdopodobnie według projektu Juliusza Dzierżanowskiego.
Gmach zapisał się na zawsze w kartach pamięci związanych z dziejami
warszawskiej komunikacji miejskiej bowiem tabliczka przy bramie wjazdowej
informuje, że właśnie z tego miejsca11 grudnia 1866r. wyjechał pierwszy
warszawski tramwaj konny.
Spod bramy wystają pamiątkowe szyny. Tory połączyły
ze sobą Dworzec Petersburski i Wiedeński znajdujący się na obszarze
Śródmieścia. W 1882 postawiono przy Inżynierskiej zabudowania tramwajów konnych,
które 1908 zastąpiono już nowoczesnymi, elektrycznymi. Budynek pełnił następnie
rolę remizy autobusowej, obecnie został przerobiony na mieszkalny. Ze względu
na umieszczone nad jedną z bram godło z syreną, miejsce to nazywa się również
Domem pod Syreną.
Źródło: Pilich Michał, Warszawska Praga, Centrum Europy,
Warszawa 2005
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz